Dropshipping – un model de afaceri cu beneficii multiple. Cine are cel mai mult de câștigat?

Dropshipping – un model de afaceri cu beneficii multiple. Cine are cel mai mult de câștigat?

În ultima perioadă, cu toții am auzit, mai mult sau mai puțin întâmplător despre Dropshipping. În acest material, voi încerca să explic, ce înseamnă Dropshipping, cum funcționează, care sunt avantajele și dezavantajele și cine anume are cel mai mult de câștigat de pe urma acestui  model de afaceri.

Cuprins:

  1. Ce este Dropshipping-ul;
  2. Avantajele Dropshipping-ului;
  3. Dezavantajele Droshipping-ului;
  4. Cine are cel mai mult de câștigat din acest model de afaceri?

Așadar, să începem!

  1. Dropshipping sau Drop Shipping este un model de afaceri care a fost potențat și utilizat din ce în ce mai mult în ultimii ani, din nevoia de adaptare la cerințele pieței. Dacă ar fi să dau o definiție scurtă pentru Dropshipping, aceasta ar sună am așa: ”Dropshipping-ul este un sistem de scurtare a lanțului comercial”.

Pentru a înțelege mai bine ce este Dropshipping-ul și cum funcționează, voi face o scurtă descriere a lanțului comercial clasic.

În activitățile de comerț clasice există un lanț comercial foarte bine definit, care funcționează de foarte mult timp și care, are, în principal următoarele ”verigi”:

  • PRODUCĂTOR
  • DISTRIBUITOR (vânzări eg-gros)
  • VÂNZĂTOR (vânzări cu amănuntul)
  • CLIENT FINAL.

Să luăm un exemplu concret, să vedem cum funcționează lanțul comercial clasic pentru un produs oarecare… haideți să dăm exemplu de produs, un televizor. Televizorul este fabricat de către un PRODUCĂTOR. Acest producător nu vinde direct clienților finali, nu asta este activitatea sa de bază. Producătorul știe să fabrice televizoare, deci activitatea sa principală, va fi aceea de producție. Producătorul însă, pentru a vinde produsele pe care le fabrică, are nevoie de un ”specialist”, care se ocupă de vânzări. Acest ”specialist” este DISTRIBUITORUL. În multe cazuri, PRODUCĂTORUL poate fi o entitate din afara țării, prin urmare, DISTRIBUITORUL joacă în acest caz și rolul de IMPORTATOR. Un distribuitor este specializat în vânzări en-gros, are toate resursele necesare pentru a face asta: logistică – spații de depozitare, mijloace de transport, resurse umane, etc. Nu în ultimul rând, distribuitoruitorul are deja o rețea de clienți cărora poate să le vândă produsele cumpărate de la producător. Acești clienți sunt magazinele specializate în vânzarea cu amănuntul sau folosind un termen împrumutat, retail. Aceste magazine sunt de fapt VÂNZĂTORII produselor către CLIENȚII FINALI. Vânzătorii pot fi atât magazinele fizice, dar și magazinele online. Iată cum produsul nostru (televizorul), iese pe poarta fabricii de la PRODUCĂTOR, ajunge în depozit la DISTRIBUITOR, apoi mege mai departe către depozitul VÂNZĂTORULUI, pentru ca într-un final, televizorul să fie cumpărat de pe raftul unui magazin de către un CLIENT FINAL. Dacă aruncăm o privire de ansamblu asupra lanțului comercial clasic, totul pare a fi în regulă, fiecare ”verigă” a lanțului este specializată să facă o anumită operațiune a procesului comercial, mai pe scurt, fiecare își face treaba la care se pricepe cel mai bine. Apare însă, o ”problemă” de costuri. Pentru ca produsul să ajungă în posesia clientului final, acesta trece prin mai multe ”mâini”, este transportat de mai multe ori, este manipulat, este depozitat, etc. Toate aceste operațiuni costă. Prin urmare, televizorul nostru pleacă din fabrică la un preț și ajunge în posesia clientului final la un preț mult mai mare. Este și normal. Toate costurile de transport și depozitare trebuie să fie acoperite. Atât distribuitorul cât și vânzătorul trebuie să aibă un profit, prin urmare toate aceste costuri se vor regăsi în prețul final al televizorului, care va fi plătit de către CLIENTUL FINAL.

Să vedem acum, ce ne oferă Dropshippingul și cum funcționează.

Spuneam mai sus că dacă ar fi să dau o definiție scurtă a Dropshipping-ului aceasta s-ar reduce la faptul că nu este altceva decât un sistem de scurtare a lanțului comercial. Pe bună dreptate, așa este pentru că în sistem Dropshipping dispare cel putin o verigă din lanțul comercial, dar, un aspect mult mai important, dispar foarte multe costuri. Haideți să vedem, concret cum funcționează sistemul de Dropshipping.  Înainte de toate, trebuie menționat faptul că sistemul Dropshipping funcționează doar în operațiunile de vânzări online,  acest sistem, nu este valabil pentru comerțul clasic.

Pentru a înțelege mai bine cum funcționează sistemul Dropshipping, voi descrie cum se întâmplă în realitate o tranzacție în sistem Dropshipping. CLIENTUL FINAL dorește să își achiziționeze un televizor. Plasează o comandă online la un VÂNZĂTOR. Vânzătorul  are încheiate parteneriate atât cu DISTRIBUITORI cât și cu PRODUCĂTORI, de aceea, spuneam mai sus, că acest lanț comercial poate fi scurtat. În cazul de față, să presupunem că televizorul comandat de către clientul final se află în stocul unui distribuitor. VÂNZĂTORL cumpără televizorul de la DISTRIBUITOR, pentru a-l vinde mai departe CLIENTULUI FINAL, dar, DISTRIBUITORUL nu mai transportă televizorul până la depozitul VÂNZĂTORULUI, ci îl expediază direct către CLIENTUL final, pe baza indicațiilor primite de la VÂNZĂTOR.  Astfel, dispar costuri suplimentare de transport și depozitare, costuri care țin de gestionarea stocurilor, precum și alte costuri, iar timpul de livrare către clientul final este unul scurt. Acesta este de fapt, principalul avantaj al sistemului de Dropshipping, însă vom analiza în detaliu toate avantajele la punctul următor.

  1. Avantajele Dropshipping-ului

Voi trata în cele ce urmează atât PRODUCĂTORUL cât și DISTRIBUITORUL ca făcând parte din aceeași categorie, deoarece în sistemul Dropshipping, după cum am prezentat mai sus, produsul achiziționat de către CLIENTUL FINAL poate fi livrat direct acestuia fie de către PRODUCĂTOR fie de către DISTRIBUITOR, în funcție de parteneriatul avut de către VÂNZĂTOR cu aceștia, după caz. Prin urmare, atât PRODUCĂTORUL cât și DISTRIBUITORUL, în sistemul de vânzare Dropshipping au statut de FURNIZOR.

Voi încerca în cele ce urmează să prezint principalele avantaje pentru fiecare ”verigă” a lanțului comercial în sistem Dropshipping.

Avantajele FURNIZORULUI:

  • Furnizorii au posiblitatea, folosind sistemul de vânzare Dropshipping să acceseze în foarte scurt timp, mult mai multe canale de vânzare, adică are acces imediat la mult mai mulți VÂNZĂTORI, în cazul nostru, acești vânzători sunt magazinele online;
  • Furnizorii beneficiază de o expunere exponențială a produselor pe care le furnizează, deoarece produsele pe care le furnizează vor fi listate / publicate pe mai multe magazine sau canale de vânzare online.
  • Cele două argumente de mai sus se pot traduce simplu prin: creșterea volumului de vânzări și prin creșterea nivelului de apreciere și recunoaștere a brandului / mărcii de către consumatori (clienții finali).

Avantajele VÂNZĂTORULUI:

  • Costuri zero cu stocurile – produsele fiind livrare direct de către FURNIZOR către CLIENTUL FINAL, dispar costurile cu stocurile;
  • Costuri logistice cu transportul inexistente;
  • Costuri de depozitare a mărfurilor inexistente.
  • Beneficiază de fidelitatea clienților deoarece poate oferi acestora o gamă mult mai mare de produse, dar și prin faptul că poate livra produsele comandate de către CLIENTUL FINAL, imediat, în cel mai scurt timp posibil.

Avantajele CLIENTULUI FINAL:

  • Principalul avantaj pentru CLIENTUL FINAL este acela că va plăti mai puțin pentru un produs livrat în sistem Dropshipping, decât dacă ar achiziționa același produs dintr-o rețea tradițională de magazine, deoarece acele costuri intermediare  care într-un final se regăsesc în prețul final al produsului dispar.
  • Un alt avantaj este acela că, timpul de livrarea a unei comenzi, în cazul anumitor tipuri de produse se reduce radical. Acest aspect se aplică mai ales în cazul unor produse personalizate, sau fabricate doar pe baza de comandă.
  • Clientul final poate să aleagă de la ce VÂNZĂTOR să achiziționeze un anumit produs, deoarece, inevitabil, în sistem Dropshipping, în mediul online, același tip de produs se va regăsi în oferta mai multor VÂNZĂTORI (magazine online). Astfel, se creează acea concurență între vânzători care poate duce la diversificarea ofertei către clientul final, sau activități de fidelizare a acestuia, dincolo de capitolul preț de vânzare. Astfel se crează acel mecanism automat de ”reglare” a pieței, un mecanism definitoriu pentru o economie de piață sănătoasă.

Bineînțeles, avantajele sunt mult mai multe, pentru oricare dintre ”actori”. Am încercat să le prezint pe cele mai importante. În unele industrii pot exista de asemenea anumite particularități, de accea am făcut o sinteză a celor mai importante aspecte, care au un rol important în activitatea comercială. Dar, haideți să vedem și care ar fi dezavantajele Dropshipping-ului.

  1. Dezavantajele Dropshipping-ului

Dezavantajele FURNIZORULUI:

  • Spre deosebire de modelul comercial clasic, furnizorul va avea de procesat, de împachetat și de expediat produse individuale, care presupun activități și resurse suplimentare, pe când pe modelul comerțului clasic, acesta livra exclusiv en-gros;
  • Pentru furnizor pot apărea anumite probleme de gestiune pentru procesarea retururilor, deoarece spre deosebire de modelul comercial clasic, furnizorul va avea de făcut mai multe operațiuni de acest gen.

   Dezavantajele VÂNZĂTORULUI:

  • Principalul dezavantaj al vânzătorului este acela că nu are contrul asupra calității produselor comercializate. Vânzătorul publică oferta de produse în magazinul propriu în baza documentației produselor care este pusă la dispoziție de către furnizor. Prin urmare, vânzătorul este oarecum ”la mâna” furnizorului, referitor la modul de prezentare și descriere al produselor, neavând porodusul fizic, la îndemână pentru a putea verifica corectitudinea informațiilor. Aici totul se reduce la corectitudine și încredere, care pot duce la relații comerciale stabile și profitabile de ambele părți, sau pot duce la experiențe neplăcute, consumatoare de timp și resurse, care într-un final vor duce la eliminarea de pe piață a acelor ”jucători” neserioși.

Dezavantajele CLIENTULUI FINAL:

În această analiză, nu am reușit să identific niciun dezavantaj în ceea ce privește clientul final, deoarece relația comercială nu se schimbă în sistemul Dropshipping. Ca și în cazul modelului comercial clasic, CLIENTUL FINAL are o interacțiune directă doar cu VÂNZĂTORUL produsului, de la care face achiziția directă.

  1. Cine are cel mai mult de câștigat din sistemul de vânzare Dropshipping?

Ca în orice sector de activitate sau sistem de lucru, există avantaje și dezavantaje. Pentru sistemul de vânzare Dropshipping le-am prezentat sintetic, mai sus. La o privire de ansamblu, desigur, acest sistem este un ”WIN-WIN-WIN” atât pentru FURNIZOR și VÂNZĂTOR dar și pentru CLIENTUL FINAL.  Este un sistem avantajos pentru toată lumea, fără doar și poate, însă, mi-am propus ca în analiza mea să declar ”un câștigător”. Desigur, este evident că cele mai multe avantaje le are CLIENTUL FINAL, ceea ce este și esența tuturor activităților comerciale, adică, aceea de a oferi produse și servicii de înaltă calitate clienților/beneficiarilor.

Sper ca prezentarea mea să aducă puțină lumină în acest domeniu relativ nou, dar esențial pentru dezvoltarea industriei e-commerce. Dacă te identifici ca un potențial furnizor de produse sau servicii, lasă-ne un mesaj cu intenția de colaborare. Suntem interesați în a oferi cea mai bună experiență clienților noștri, precum și, produse de calitate, la prețuri corecte!

eSell International Marketplace

Vezi toate postarile autorului

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate*.

SUS